Hiphop-danstraining is een bijzonder populaire dienst waar veel verschillende leeftijdscategorieën interesse in hebben. Dat betekent automatisch dat het een interessante niche is om een business in te beginnen, en dergelijke dansscholen zijn dus ook volop aan het groeien. Zeker sinds de komst van het populaire talentenjacht programma “So you think you can dance” is de groei van het aantal hip hop dansstudio’s duidelijk te zien in de grotere steden. Maar hoe meer dansscholen er komen, hoe groter de concurrentie en hoe lastiger het is om op competitief niveau te blijven functioneren.
Omdat je als manager van een hiphop dansstudio je vooral op het dansen wil kunnen focussen, moet je iets bedenken om de administratieve kant te managen zonder dat hier onnodig veel tijd in gaat zitten. Hier hebben slimme IT-ers iets op bedacht: speciale CRM-software die onmisbaar is om een dansschool te kunnen runnen.
CRM SOFTWARE
CRM-software zoals die van lime-technologies.nl zijn ontworpen om gemakkelijk interactie met je klanten te kunnen onderhouden. Normaal gesproken is er in een dansstudio vooral ruimte voor dans en aanvullend dans gerelateerd onderwijs, maar er is geen verkoopafdeling. Zo wordt het management gedwongen om administratie marketing te gaan combineren, waar het eigenlijk twee volledige taken op zichzelf zijn. Omdat er niet genoeg tijd is om al die taken te combineren, wordt meestal de marketing zelf beperkt tot posts op social media, waarbij nagelaten wordt om de effectiviteit en engagement van de doelgroep te volgen. Werknemers hebben simpelweg niet genoeg tijd om regelmatig alle klanten even een belletje te geven en het ontbreekt aan een duidelijke verkoopstrategie.
Dit zijn allemaal zaken waar een CRM-systeem op in kan spelen en verlichting kan brengen.
Klantcontactbeheer
Met het juiste CRM-systeem kun je succesvol processen van een onderwijscentrum beheren, waarbij eenvoudig de financiën van klanten kunnen worden bijgehouden. Je kunt de aanwezigheid van studenten volgen, eenvoudig nieuwe studenten registreren en in een handomdraai mails sturen naar verschillende communicatie bronnen naar keuze.
Verkoopnalyses
Als eigenaar van een dansstudio heb je ineens de mogelijkheid om statistieken te bestuderen over verschillende parameters. Dit betreft bijvoorbeeld aanwezigheid, het aantal studenten per geselecteerde periode, inkomsten en uitgaven. Doordat je de meest relevante informatie overzichtelijk bij elkaar verzameld, kun je op tijd inspelen op situaties en zo je Hip hop school laten groeien.
Salariëring
Ook bij het berekenen van de salarissen van de dansleraren kan een CRM helpen. Het gebruikt de gewerkte uren die geregistreerd zijn in de database en volgt het door het bedrijf gehanteerde tarief, en met een paar kleine handelingen heb je in een keer een overzicht van wat er uitbetaald moet worden. Ook deze uitbetalingen kunnen via een CRM geregeld worden, doordat de software kan samenwerken met andere systemen zoals banken en social media. De software kan de interne workflow overnemen en automatisch al je sjablonen invullen, waarmee je als beheerder van de hip hop studio enorm ontlast wordt.
De mogelijkheden zijn eindeloos, en met een minimale tijdsinvestering kun je maximaal resultaat behalen. Het runnen van je dansschool was nog nooit zo makkelijk en leuk, want uiteindelijk kun je je weer bezig houden met dat waar je ooit de studio om begonnen bent: hiphop.